måndag 16 oktober 2017

Känslan när hunden går på slag i timmar !!

är frustration !!!
Asta är alldeles för noga, men å andra sidan
hade hon kanske inte hittat haren överhuvudtaget
om hon inte jobbat som hon gör.


I dag fick Asta ut 1,2 kilometer ( fågelvägen) från där
hon började gå på slag.
Hon tar ju gamla slag som hon jobbar sig NOGA framåt på,
för att till slut komma på nyare, då börjar också svansen att
vifta ivrigare.
Jag önskar ju att hon forcerat lite på de kalla, gamla slagen
och då snabbare hittat de färskare.


Å andra sidan, för att ha hittat den här haren
hade Asta behövt ett riktigt stort sök
då den ju som sagt låg 1,5 km från där jag satt och
så stort sök har hon inte.


Så kanske ska jag vara nöjd ?
Hon är iallafall otrolig till att jobba.
Och oftast hittar hon ju haren.

,
Idag tog det 3 timmar innan haren var på benen.


Jag är oerhört nöjd över ur hon skötte drevet.
Jag såg haren 2 gg, vilket var tur för den här haren
som jag tyckte såg liten ut, la ut på en väldig resa, rakt ut
i princip...i nästan 1 km
Sen gick den i ett contorta område, som Asta hängde på genom
alla omkullfallna träd.
Ner på en vändplan och ca 300 meter på grusväg, där
haren  vinklade av och nu la i väg 800 meter ner mot en sjö för att sen
vinkla och springa över kilometern bort till en annan grusväg
Där gjorde den en dubbling på några hundra meter, för
att sen gå nästan, hela vägen tillbaka mot sjön.
Men vinklar så den kommer upp på vägen och springer
mot vändplanen i ca 200 meter, vinklar upp i upptagsområdet
och vidare bort 1,2 kilometer upp i Contortan igen.
Där lyckades haren troligen krypa undan någonstans, för här
fick Asta tappt, då hade hon jagat i ganska exakt 90 minuter
i en drevrepris
Hon jobbade tappt-tiden ut med att försöka hitta
något utspår bland alla vindfällor.
Ibland får jag en känsla att Contorta mer ligger ner än står upp.


Det här är inte dagens drevhare, jag tyckte dagens hare
var vitare och mindre.
Det blev 2,3 mil för Asta och säkert över halv milen för mig
som var tvungen att förflytta mig för att höra och att försöka
komma i pass
Det blåste väldigt kraftigt och var 7 grader varmt



Inga kommentarer: